tiistai 9. helmikuuta 2016

Minimalismi: Tammikuun hävitetyt tavarat

Pahoittelen kuvien huonoa laatua, mutta toisaalta en kyllä näistä minun romuista mitään kovin hienoja kuvia haluaisikaan. Tärkeintä on saada idea esille ja konkreettisesti näytettyä kuinka paljon onnistun mikäkin kuukausi hävittämään tavaraa. Tämä on myös itseäni varten ns. muistiinpano että tiedän kuinka olen operaatiossani edistynyt.

Tammikuussa lähti siis seuraavat tavarat kierrätykseen (kirppikselle) tai myin muuta kautta. Ihan kelpo ja hyväkuntoista tavaraa mutta ei itselleni vaan minkäänlaista käyttöä. Toppaliivin ja talvitakin sain myytyä Facebook myyntiringin avulla ja kahvinkeittimen osti työkaverini. Kahvinkeittimen myin sen vuoksi että meillä oli kaksi Moccamasteria eikä tarvetta kuin yhdelle (minulla oli omassa kodissani aikanaan oma, ja miehellä oli oma kun muutin tänne - minun kahvinkeitin jäi siis ylimääräiseksi). Toista en ala säilyttämään siltä varalta jos miehen kahvinkeitin menee rikki tai jos ehkä ostamme kesämökin joskus 30 vuoden päästä, you know..



Kahvinkeittimestä sain 50 euroa, toppaliivistä 11 euroa sekä takista 8 euroa. Ei häävi hinta välttämättä kaikista mutta tavoitteeni oli päästä eroon ja sen sain täytettyä. Tavaroiden karsimisesta ei tule mitään jos alkaa miettimään sitä hintaa mitä itse on aikanaan maksanut.. Kunhan ei tee samoja virheitä uudestaan että tuhlaa rahaa turhuuksiin.. Kahvinkeitin ei ollut turha mutta tullut tarpeettomaksi.

Vihreän talvitakin olen aikanaan melko halvalla ostanut Huuto.netistä mutta en ole käyttänyt kuin pariin otteeseen. Päätin siis että se on turha koska minulle riittää hyvin yksi talvitakki tänne Suomen talveen, ja se ei ole tämä. Toppaliivin olen itse ostanut aikanaan HM:ltä joskus 5 vuotta sitten ja olen ehkä käyttänyt kaksi kertaa - täysin turha ostos siis, näitä hutiostoksia ei enää lisää kiitos..



Nämä vaatekassit lähtivät tosiaan kirpputorille (yksi iso Budget Sportin muovikassi, tavallisen ruokakassin kokoinen Pirkan muovikassi sekä suunnilleen puolillaan oleva keltainen hieman isompi muovikassi). En ole tavaroita vielä hakenut sieltä pois vaan minulla on loosi edelleen 2 viikkoa. Hinnoittelin tuotteet edullisesti (lähtöhintoina saattoi olla jopa vain 5 senttiä, mutta toki sitten hieman kalliimmallakin jos hyväkuntoinen tavara/vaate) koska tosiaan pääasia olisi päästä niistä eroon mutta kuitenkin kattaa loosivuokra tavaroiden myynnin avulla - voitolla ei niin väliä. Toivon että mahdollisimman moni tavara olisi mennyt koska en todellakaan ala laahaamaan niitä enää takaisin kotiin, sitten päätyvät Uffiin tms. kierrätykseen mutta tänne kotiin ne eivät enää tule.

Osa kirppikselle viedyistä vaatteista saattoi olla jopa uusia, sellaisia että tyyliin hintalappu vaan vedetty irti mutta vaatekappale ei ole ikinä tullut käyttöön. Todella järkevää kuluttamista siis, no ei todellakaan ole. Sanotaanko että tämä on todistus aineistoa minun vanhasta elämästäni - olen tuhlannut todella typeriin asioihin suunnattomasti rahaa millä ei kuitenkaan ikinä ole ollut minkäänlaista virkaa elämässäni. Onneksi olen virheistäni oppinut näinkin nuorella iällä, sillä tiedän toisten jatkavan tätä vaatekulutushelvettiä vielä minusta paljon vanhempanakin. Minä haluan irtaantua siitä nyt enkä halua palata enää vanhaan. Osa toki oli myös käytettyä ja aikanaan kirpputorilta ostettua tavaraa mikä ei vaan enää palvele minua.

Jotenkin todella motivoivaa kun ajattelen tätä tavaramäärää tilan puitteissa -  KUINKA PALJON TILAA ON VAPAUTUNUT KODISTAMME VIIMEISEN KUUKAUDEN AIKA!   Kun mietin tätä asiaa niin jään oikeastaan jopa koukkuun tavaran hävittämiseen, koska on niin mahtavaa saada lisä tilaa sekä päästä eroon turhasta roinasta millä ei ole omassa elämässä mitään käyttöä.

Jes, hyvä minä. Ja hävittäminen jatkuu nyt helmikuussa taas - tulette näkemään siitä postauksen taas kuukauden lopulla miten olen tästä kuukaudesta selvinnyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olen iloinen saamistani kommenteista. Pidetäänhän sisältö asiallisena, kiitos. :)