sunnuntai 17. tammikuuta 2016

Hölläilypäivä

Terve mieheen!

Tänään on ollut vapaapäivä. Aika luksusta. Nykyään on todella harvassa ne päivät kun ei oikeasti ole mitään menoa. Olen yleensä joko koulussa tai töissä - harvaan osuu ne päivät jolloin ohjelmassa ei ole kumpaakaan näistä.
  
Jotenkin haluan näistä päivistä ottaa kaiken ilon irti, enkä halua suunnitella niille yleensä mitään erikoista. Olen koti-ihminen potenssiin sata (vai tuhat?) joten todellakin kaipaan ja tarvitsen tätä aikaa kun saan olla vain kotona käytännössä tekemättä mitään. Pyrinkin siis pyhittämään nämä lepopäivät aina itsekkäästi itselleni sen kummemmin mitään lupailematta toisille.

Monet usein ihmettelevätkin kuinka jaksan niin raskasta arkea, että olen arkipäivät koulussa ja vielä koulun ohella teen 2-3 työvuoroa viikossa, joista toisinaan osa sijoittuu myös arkipäiviin mikä tarkoittaa että päivät ovat toisinaan pitkiä. Salaisuuteni onkin ehkä tässä, että osaan kuitenkin etsiä tilaa ja aikaa itselleni kaiken hullunmyllyn keskellä. Nämä vapaapäivät ja ajan viettäminen kotona on itselleni tapa ladata akkuja ja kerätä energiaa tulevia koitoksia varten.




Tämä vapaapäivä onkin ollut itselleni oikein luksusta ja mieltä rauhoittavaa, koska sattui osumaan niin hyvin että miehellänikin on iltavuoro, joten olen saanut olla kotona aivan yksin rauhassa. Tämä saattaa osan mielestä kuulostaa aika omituiselle, mutta syy ei ole suinkaan siinä ettenkö jaksaisi miestäni katsella tai rakastaisi häntä vaan olen oikeasti luonteeltani todella erakko. Vaikka olen sosiaalinen niin kaipaan niitä hetkiä kun saan olla vain ihan yksin ja tehdä niitä asioita mitä huvittaa ilman että toiset hengittävät niskaan. Pidän siitä, että saan olla toisinaan omissa oloissani. 

Jotenkin tuntuu, etten osaa rentoutua kunnolla jos mies on koko ajan kanssani kotona. En silloin toteuta itseäni täysillä vaan keskityn miehen kanssa juttelemiseen ja olemiseen niin, että molemmilla on mukavaa. Tällöin en tee niitä asioita "sokeasti" mistä nautin, vaan on otettava toisen mielipiteet ja olemassaolo myös huomioon. Talomme on hyvin pieni, joten toisen naamaa ei pääse karkuun vaan olin sitten olohuoneessa, keittiössä tai makuhuoneessa niin toinen on koko ajan lähettyvillä ja näköetäisyydellä. Omaa rauhaa ei siis kirjaimellisesti ole, jos toinen on kotona (ainakaan ennen kuin remontoimme yläkerran - jos remontoimme). Nytkin esimerkiksi kuuntelen musiikkia ja fiilistelen sitä, kun taas mieheni ei oikein ole musiikin perään - varsinkaan sen tyylisen mitä itse kuuntelen. Hän itse taas katsoo usein televisiota, joten tappelu siinä kai tulisi kun laittaisin Radio Rockin päälle ja volat kaakkoon. Näin pienessä talossa varsinkin on otettava huomioon toisen mielipide eikä itsekkäästi vain tehdä omia asioitaan. On huomioitava kuinka ne kaikki vaikuttaa toiseen ja hänen elämään. Onneksi tämä ongelma helpottuu joskus aikanaan jos remontoimme yläkerran tai ostamme isomman talon. Oikeastaan minulla onkin aika iso talokuume, jotta saisimme hieman isomman talon. Tämä talomme asuinpinta-ala on tällä kertaa ihan vähän isompi kuin oman kerrostalokaksioni pinta-ala - ei siis kovinkaan iso omakotitaloksi.


Ensin mietin, että tämän vapaapäivän kulutan siivoten ja kuntosalilla käyden. Tulin kuitenkin toisiin aatoksiin: paskat. Tänään on se päivä kun saa hölläillä oikein hyvällä omallatunnolla. Aion vaan olla ja möllöttää. Hieman ehkä laitan kämppää kuntoon ja siivoan, sekä pari koulujuttua tarvitsisi tehdä. Aion myös hieman herkutella, vaikka alkuvuoden olenkin ollut sokerilakossa. Päätin kuitenkin, että on ihan ok pitää toisinaan herkkupäivä kunhan se ei ole päivittäistä. Sen sijaan kokonaan kieltäytyminen tekee huonoa itselleni, koska sitten en opi ikinä kohtuukäyttäjäksi vaan jatkan koko elämäni "joko tai" ihmisenä. Aion kuitenkin totutella siihen, että pääasiassa syödään terveellisesti ja sitten vapaapäivinä/viikonloppuisin höllätään muttei kuitenkaan ihan joka viikko edes. On kuitenkin tärkeää myös hemmotella itseään ja kerätä voimia arkea varten.

Tänään olen..

..katsonut televisiosta niitä ohjelmia jotka minua kiinnostaa, mutta arkisin en jaksa tapella kaukosäätimestä miehen kanssa joten television katsominen on jäänyt minulta hyvin vähälle.

..olen etsinyt vaatteita vaatekaapin pohjalta jotka aion hinnoitella kirpputorille; eli projekti eroon turhasta tavarasta on aloitettu.

..olen harhaillut koiran kanssa lumisessa metsässä.

..olen syönyt suklaata ilman huonoa omaatuntoa tai suklaaähkyä huonoa oloa potien. Hyvä minä - alan oppia!

..olen hieman siivonnut kämppää siistimpään kuntoon, jotta olisi mukavampi täällä asustella.

..olen päässyt ajatuksen tasolle siinä asiassa että pitäisi tehdä muutama koulutehtävä.

..olen aikaisessa tehdä pitkästä aikaa kalaruokaa.

Hyvää sunnuntaita kaikille !




 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olen iloinen saamistani kommenteista. Pidetäänhän sisältö asiallisena, kiitos. :)